Ud i naturen med litteraturen

 

“Ud i naturen med litteraturen”

Jubiiii. Jeg har modtaget fondspenge, til et ønskeprojekt jeg har haft liggende i skuffen længe. Et projekt om at udvikle et undervisnings forløb, hvor formidlingen af naturen gennem litteraturen er omdrejningspunktet.

For naturen er fantastisk og at være ude i den kan give uforglemmelige oplevelser. Naturen har til alle tider også været en fantastisk inspiration for mange kunstnere, her i blandt forfattere. At læse deres litteratur, digte og sange kan også være en spændende måde, at gå på opdagelse i naturen. Forfatternes ord skabe billeder for vores indre blik. De lader os udforske naturens hemmeligheder og giver os nye perspektiver. Når man læser nedenstående citat, kan man jo næsten dufte blomsterne og mærke sommervinden.

“Det var en snæver, lille snoet sti, som gik ned over en langstrakt bakke lige igennem skoven. Lyset skulle trænge gennem så mange smaragdgrønne filtre, at stien tog sig lige så fejlfri ud som en diamant. Fra ende til anden var stien kantet med slanke, unge birketræer, hvidstammede og med smidige grene. Bregner og fladstjerne og vilde liljekonvaller og purpurrøde bærbuske stod tæt hele vejen langs den. Der duftede altid sødt og krydret, fuglene kvidrede, og i trætoppene hørte man vinden pusle.”                                               “Anne fra Grønnebakke” af Lucy Maud Montgomery.

 Under skovens træer

Jeg har nu udviklet et forløb der har fået overskriften  “Ud i naturen med litteraturen” et litteraturtilbud til folkeskolens 4. klasser/ 5. klasser. Et undervisningsforløb fuld af litteratur, og aktiviteter med inspiration fra naturen, særligt skoven.

“Ud i naturen med litteraturen” mål er at at give eleverne mod på og ord på naturoplevelsen, ved at undersøge naturen med litterære briller. Selvfølgelig ude i skoven. Forløbet understøtter Fælles Mål i dansk og kan også tænkes sammen med andre fag som billedkunst samt natur og teknik. Der er mulighed for at arbejde med temaet både forberedende og/eller efterfølgende, hvis man ønsker det. 

Litterære tekster om naturen som kan virke abstrakte i et klasseværelse, kan komme til live  ude i naturen. At komme ud i skoven taler til alle sanser. “Ud i naturen med litteraturen ” er en anden måde at arbejde med danskfagligheden på, som også styrker elevernes sociale relationer og skaber glæde, læselyst og motivation til skolen. 

Hvem kan komme med på skovtur?

Fondspengene er bevilget af Fonden for “Københavnske Skolebørns Undervisningsophold på Landet” og i første omgang er det derfor kun københavnske skolebørn der får glæde af de 10 forløb som fonden har givet støtte til, der løber af stablen her i sensommeren. 

Som en del af forløbet har jeg designet en logbog, der bliver udgivet i samarbejde med Forlaget ABC. Som i mine to tidligere billedbøger har jeg selv illustrer logbogen, samlet litterære citater og aktiviteter sådan eleverne kan registrere deres observationer, ord, og oplevelser, mens de er i skoven.

Jeg facilitere selv forløbet . Læs mere om hvad jeg ellers går og laver, om mine andre billedbøger og om andre undervisningsforløb og workshops på min blog. Læs også om mit levende og nysgerrig forhold til naturen på min og min mands rejse- og vandrebloggen www.travelafoot.dk Her deler vi oplevelser fra vandreture rejser ude i naturen.