Langt ude i skoven

 
“Langt ude i skoven”

Jeg har modtaget fondspenge, til et ønskeprojekt, jeg har haft liggende i skuffen, længe. Et undervisningsforløb til elever i folkeskolen. Omdrejningspunktet er formidlingen af naturen gennem litteraturen. En del af projektet har været at skrive og illustrere en logbog der har fået titlen “Langt ude i skoven”. Den skal bruges af de elever, der skal deltage i projektet. Titlen på projektet er “Ud i naturen med litteraturen” et litteraturtilbud til folkeskolens 4/ 5. klasser. Et undervisningsforløb fyldt med litteratur og natur, særligt skoven.

Under skovens træer

Det er meningen at logbogen “Langt ude i skoven” skal følge med ud i skoven, hvor den skal inspirere eleverne til at skrive om og tegne deres tanker og drømmer om livet i skoven. Eleverne skal dufte, mærke, se og lytte. For skoven knirker, pusler, hvisker, rasler, suser, summer og sukker. Det bliver elevernes opgave at tegne, digte og fortælle historier om livet i skoven. Om det der suser, dem der bor i de hule træer og den magi som skoven gemmer på.

“Langt ude i skovens” mål er at at give eleverne mod på og ord på naturoplevelsen, ved at undersøge naturen med litterære briller. Selvfølgelig ude i skoven. Litterære tekster om naturen som kan virke abstrakte i et klasseværelse, kan komme til live  ude i naturen.

Nu ligger “Langt ude i skoven” klar. Trykt i 300 eksklusive eksemplarer, der ikke i første omgang kommer i handlen. Det bliver 10 københavnske skoleklasser og deres undervisere der i løbet foråret 2021 får fornøjelse af.

Hvem kan komme med på skovtur?

Fondspengene er bevilget af Fonden for “Københavnske Skolebørns Undervisningsophold på Landet” og i første omgang er det derfor kun københavnske skolebørn der får glæde af de 10 forløb som fonden har givet støtte til, der løber af stablen i foråret 2021. Information vedrørende tilmelding kontakt mig gerne på mail.

Som en del af forløbet har jeg designet en logbog “Langt ude i skoven”, der bliver udgivet i samarbejde med Forlaget ABC. Som i mine to tidligere billedbøger har jeg selv skrevet og illustreret logbogen. I den kan eleverne gennem litterære citater og aktiviteter få inspiration til deres egne fortællinger, observationer, ord, og oplevelser, mens de er i skoven.

Selve undervisningsforløbet i skoven facilitere jeg selv . Læs mere om hvad jeg ellers går og laver, om mine andre billedbøger og om andre undervisningsforløb og workshops på min blog. Læs også om mit levende og nysgerrig forhold til naturen på min og min mands rejse- og vandrebloggen www.travelafoot.dk Her deler vi oplevelser fra vandreture rejser ude i naturen.

Med særlig tak til:

Undervejs til udarbejdelsen af “Langt ude i skoven” har jeg fået hjælp af Mag.art. og Master i børnelitteratur, Laila Heskjær Myrwick og underviser i folkeskolen, Kathrine Flenssted Flygare.