Ud i naturen med litteraturen
Ud i naturen med litteraturen
Jeg har i projektet “Ud i naturen med litteraturen” ønsket at give elever på mellemtrinet en mulighed for at få en sanselig og følelsesmæssig oplevelse i naturen. Det er mit håb at eleverne gennem de forløb vi har sammen, ude i naturen, vil giver en forståelse af, at den natur der omgiver os. At naturen er meget mere end en ressource vi kan bruge løs af. Og at naturen ikke er et sted hvor vi kan opføre os, som det passer os.
“Vi har mistet forbindelsen til og forståelsen for naturen, hvilket i sidste ende har resulteret i apati og ligegyldighed overfor den. For hvorfor passe på noget, man ikke har en relation til? Hvorfor tage vare på noget, man ikke er følelsesmæssig involveret i? Hvorfor forholder sig til noget, der ikke er en del af ens hverdag og referenceramme?”
“Naturdannelse” af Nikolaj Voldum underviser på Testrup Højskole og naturvejleder
Ifølge en undersøgelse fra Friluftsrådet fra 2018 kommer en tredjedel af danske børn kun ud i naturen en gang om ugen. I det perspektiv, hvordan skal børn og unge så få respekt og kærlighed til naturen, hvis det at være i naturen er en sjælden oplevelse? Gennem projektet “Ud i naturen med litteraturen” kan eleverne får styrket deres emotionelle bånde til naturen. Projektet kan skabe rum for dialog, refleksion og tanker om naturen, dens betydning.
Undervisningsforløb
Naturvidenskab og fakta om naturen er vigtigt. Men at komme helt tæt på naturen gennem skønlitteraturen, kan hjælpe os med at undersøge vores forhold til naturen. Ved at sætte ord på de følelser og sanselige oplevelser vi får, når vi er ude i den.
At komme ud i naturen taler til alle sanser. Projektet kan også give nye indgange til at arbejde med danskfagligheden på. Det kan styrke elevernes sociale relationer. Skabe glæde, læselyst og motivation i skolen. Forløbene ude i naturen er en kombination af stedsspecifik læsning, fordybelse og aktiviteter. Målet er at give eleverne mulighed for at sætte ord og tegninger på deres naturoplevelsen.
Logbøgerne
Til forløbene har jeg designet aktivitets-bøgerne “Langt ude i skoven“, “Søvand og mosehuller” samt “Op ad bakke ned ad bakke” som spiller en central rolle. Bøgerne er en kombination af digte og skønlitterærecitater fra danske lyrikere og forfattere. Illustrationerne har jeg designet i collageteknikker og tilsammen skal de inspirere eleverne til selv at digte og fortælle om naturen. Bøgernes skønlitterære teksterbidder er skrevet både af romantikens store forfattere som eksempelvis Viggo Stuckenberg og nutidige som Inger Christensen. Digtene referer til de sanselige oplevelser i naturen såvel som de eventyr, myter og overtro den også indeholder.
I logbøgerne kan eleverne registrere deres observationer, oplevelser og historier, mens de er i ude i naturen. I bogen er der fortrykte opgaver, der kan give eleverne idéer til hvordan de kan gå på opdagelse og beskrive deres oplevelser i naturen. Hvilke ord kan de sætte på naturens farver, hvordan beskriver du følelsen når du rører træets ru bark og hvad mon der er i mosekonebryg?
Fondsbevillinger
Projektet er kommet i stand via Fondsbevillinger. De første 10 forløb af fonden for “Københavnske Skolebørns Undervisningsophold på Landet” i foråret 2021 i et samarbejde med Blågårdens bibliotek. En ny fondsbevilling fra Edvald Pedersens Biblioteksfond har givet mulighed for at projektet forsætter i samarbejde med Kertemide Bibliotekerne i august 2022.
Ud med ud i naturen..
Forløbet er derudover blandt andet booket af Høje Taastrup bibliotek i september 2022 og var en del af Odsherred læser – litteratur- og læsefestival i november 2022 og igen i 2023. Endelig bliver projektet “Søvand og mosehuller” præsenteret på en Poster Session på den IFLA/WLIC – World Library and Information Congress i Rotterdam 2023 samt en præsentation på IBBY konferencen 2024 i Trieste.