Projects
Læringsforløb
Jeg har sammen med min kollega Dorte Rugtved udviklet og afholdt en række læringsforløb for folkeskolen, på Blågårdens bibliotek. De kort beskrevet nedenfor og du er velkommen til at kontakte mig for yderligere information.
Et læringsforløb hvor vi arbejdede med vikingetiden. Det var samtidig et forløb hvor kilder og kildekritisk var en vigtig del af hele forløbet. Udgangspunktet og overskriften var “Kriger og køn”, og tilrettelagt for folkeskolens mellemtrin. Vi havde til forløbet tilknyttet en “ekspert” fra National museet. Hun var den fag-faglige vidensperson. Med sig havde hun replika fra vikingetiden, som børnene kunne se og rører ved. Læringsforløbet var varieret med plads til både fordybelse, leg og undren. Eleverne udfoldede sig kreativt gennem forskellige øvelser, hvor de blandt andet tegnede og var “mini-arkæologer”.
Med udgangspunkt i et eventyr fra “1001 og én nat” havde eleverne fra to syvende klasser arbejdet med det arabiske sprog og den arabiske kulturhistorie. Eleverne havlyttet til det arabiske sprog, talt og diskuteret kulturforskelle og ligheder, sprogudvikling og sprogforståelse. De lærte at skrive deres navn på arabiske og hørt den palæstinensisk-fødte Bilal Irshed spille på et fire tusind år gamle strengeinstrument. Afslutningsvis var de på besøg på Davis Samling. Læs om hele projekt forløbet samt evaluering af det her eller på BF’s hjemmeside under “Del din viden“
“Et sekund ad gangen” et litteraturforløb for 5.
“Et sekund ad gangen” Et litteraturprojekt med udgangspunkt i romanen ”Et sekund af gangen” af Sofia Nordin. Omdrejningspunktet var romanens dystopiske handling. Forløbet er tilrettelagt sådan, at det understøtter læringsmål for dansk. I samarbejde med Blågårds bibliotek og tre femte klasser på Nørrebro Parkskole greb vi fat i aktuelle emne som genbrug, bæredygtighed og klimaforandringer. I projektet kom eleverne blandet andet ud og så på “Urban gardening” og forløbet blev afslutte med en workshop hvor eleverne byggede fremtidens bæredygtige by i genbrugsmaterialer. Læs om hele projektforløbet her eller på BF’s hjemmeside under “Del din viden“.
Rap og Poesi på Blågards Plads
”Rap og Poesi” på Nørrebro. For elever i 4-7 klasse på Nørrebro, havde vi Blågårds Bibliotek udviklet projektet ”Rap og poesi”. Udgangspunktet var en visuel rundrejse på Nørrebro som eleverne fortolkede gennem Rap eller Poesi. Derudover var der tilknyttet en professionel Rapper og musiker. Vi har haft fem klasser gennem projekt forløbet – læs om vores intentioner og erfaringer omkring samarbejdet med skolerne og eleverne. Du finder en beskrivelse af projektforløbet her eller på BF’s hjemmeside under “Del din viden”
Byg en billedbog
“Byg en billedbog“ konceptet er udbearbejdet sådan at det kan indgå i folkeskolens undervisning i dansk og billedkunst for børn i indskolingen. Se lærevejledning til undervisning i folkeskolen. Ydermere ligger konceptet også i en workshop-model for børn og deres forældre. Der klippes, laves collager, tegnes og findes billeder som sættes sammen til børnenes egen fortælling. Du kan finde beskrivelser til alle workshops her. På Gentofte hovedbibliotek har jeg faciliteret workshoppen som en del af “Fang fortællingen”, som du kan læse mere om her .
Fif til ferielæsning
Over en tre års i periode arbejdede jeg sammen med Nationalt Videnscenter for Læsning, Dansklærer-foreningen og Københavns Biblioteker om ”Fif til sommerlæsning”. Kampagnen var rettet mod lærer og forældre, sådan at forældrende kunne blive klædt på til at inspirere deres børn og unge til at få læst i sommerferien. Læs om kampagnen og se 2015 flyeren her.
Deltager i et netværk af børnebibliotekarer hvor vi udvikler nye samarbejdsformer mellem skole og folkebibliotek, se artikel i Bib-forum, september 2014, “Nye rammer for skolearbejdet“
Tovholder og idegenerator på kulturarrangement for unge på Notas ”Skab dig”-konference. Du kan læse mere her.