Workshops

Workshops med litteraturen som udgangspunkt

Her kommer en kort introduktion til de workshops som jeg afholder. De tager alle udgangspunkt i litteraturen og den kreative arbejdsformen er inspireret, hvordan jeg har illustreret min billedbog debut “Min morfar” og min kommende billedbog “Tiden mester”, til udgivelse slut august 2018.

Workshops er i udgangspunkt tilrettelagt til børn i mellem 5 til 10 år, men jeg tilretterlægger gerne forløb, der er tilpasses andre aldersgrupper. Hvilket workshoppen “Retake utopia” er et eksempel på.  Workshops  varer som udgangspunkt to til tre timer. For mere information eller et særligt tilrettelagt forløb kontakt mig, og så kan vi sammen tilrettelægge et afpasset forløb.  Jeg har afholdt workshops på biblioteker, skoler og i forbindelse med museers skoletjeneste.

Byg en ABC

 

“Byg en ABC”  – workshop hvor der er lagt op til fordybelse med alfabetet som omdrejnings- punkt. Børnene bygger ABC’er i mixed media, med tegninger, udklip fra blad og bøger suppleret med farvet og mønstret papir.  De tomme ABC-bøger ligger klar og venter bare på at blive fyldt med børnenes bogstavfortællinger. Bogstavleg, rim & remser sætter fart i sprogudviklingen, skaber sproglig nysgerrighed og sætter gang i både fantasien og kreativiteten. For en “ABC” kan være fyldt med rim, sære ord der alle starter med bogstavet k, eller fine tegninger der illustrere hvert bogstav, måske en raket for bogstavet R.

 

Ved workshoppens afslutning har børnene produceret deres helt egen ABC-bog, de kan tage med hjem. De børn der ikke helt blev færdige har mulighed for at fortsætte og blive færdige hjemme. Har i 2018 afholdt fire ABC – workshop på Arbejdermuseet i forbindelse med deres “Rimhelten Halfdan” udstilling.

Byg en billedbog

 

Workshoppens omdrejningspunkt er børnenes egen fortælling, med fokus på visuelle udtryk. Her sættes børnenes fantasi fri og give dem mulighed for at fortælle deres historier. Billedbøgerne bliver til i den bedste H. C. Andersen tradition. Børnene arbejder med papirklip og collage og bygger bøger i mixed media, med klip fra blade, aviser og bøger. Suppleret af farvet og mønstret papir. Materialelisten kan sagtens udvides. Værktøjskassen indeholder sakse og limstifter. Jeg har designet tomme billedbøger som bare venter på at blive fyldt ud.

Børnenes bøger bliver fantastiske, og workshoppen fungere fint som et enkeltstående arrangement, men egner sig også rigtig godt til længere forløb omkring litteratur og fortællinger. Børn er fyldt med gode historier og fortælleglæde. Giv dem ro og “fortælle-værktøj”. Når først den kreative og taktile proces er i gang udvikler fortællingen sig på magisk vis. Jeg oplever at børnene arbejder koncentreret og kan fordybe sig i mere end 1 ½ time ad gangen, også førskolebørn. Alle børnene får en oplevelse at have skabt et produkt, en billedbog, de kan tage med hjem. 

Tegn og skriv et eventyr

 

Eventyret er fyldt af billeddannende fortællinger og fantastiske universer. Det er befolket med trolde, ildspyende drager og gåder der skal løses inden at prinser og prinsesser lever lykkeligt til deres dages ende. Her kan fantasien slippes løs og blyanterne få frit løb og bygger deres egne eventyrbøger. Konceptet er det sammen som i workshoppen “Byg en billedbog” se ovenfor, men her stilles der skarpt på eventyret som genre.

Superhelte – mod det uendelige univers

 

Vi svinger superhelten kappen og flyver afsted mod det uendelige univers. En workshop for de 7 til 10 årige, hvor vi designer, klipper og syer. Vi applikerer flotte logoer på superheltekapperne og inspirationen hentes i de populære tegneserier og film, men der er mulighed for at designe sin helt personlige kappe med eget logo. For måske gemmer der sig stadig ukendte superhelte derude. Kapperne er selvfølgelig et hit til fastelavn men man kan jo sagtens være en superhelt hele året.

Remake Utopi

Workshoppens idé udspringer af et litteraturforløb for femte klasser. Udgangspunktet var den dystopiske roman af Sofia Nordin med titlen “Et sekund ad gangen”. I workshoppen byggede eleverne fremtidens by af “Skrald” og genbrugsmaterialer.

Børnenes fantasi og tanker frit spil, når de går i gang med at bygge fremtidens by. Hvordan skal den se ud? Og hvad skal den indeholde? De bygger deres drømmebyer af “Skrald” og genbrugsmaterialer, der sættes sammen på forunderligvis. Ferskenpakken i klar plastik bliver til fantastisk drivhus, solfangere bliver til med pap og staniol og bygningerne pyntes med farve og mønstret papir. Inspirationen kan komme fra “Starwars” eller ønsket om at bo i den grønne by, hvor man kan have en pony på taget, måske kommer man gennem byen på sjove skaterbaner.

Byg et atlas

 

Med afsæt i det klassiske atlas og med fantasien i håndbagagen, bliver børnene kartografer og skal designe deres egne kort. Det at læse kort er en visuel fortælling hvor du kan dykke ned i ukendte verdener. Med et kort i hånden kan du navigere gennem Jurassic park, gennem byens gader eller gennem labyrinter inde i en gammel borg. Og hvad er mere spændende end sørøverkort, eller kort over forsvundne eventyrlande?

Det fysiske kort er takstilt og har tekstur. Med farver, mønstret papir, lim og klip designer og tegner børnene deres eget Utopia. Der er tradition for at sørøverkort laves på pergament men det er kun fantasien der sætter grænser for størrelser, form og hvad kortets fortælling er.

Bogmærket – design af personligt bog-tilbehør

Børn holder af kapitelbøger og denne workshop giver børnene mulighed for at lave deres helt personlige bogtilbehør. Et personligt bogmærke, der kan give det lille ekstra til læseoplevelsen. Måske skal der laves flere, et til lystlæsningen og måske flere til lektierne med hver deres særpræg. Måske er det ikke kun forsiden der dekoreres, bagsiden er lige så vigtig. Det kan selvfølgelig dekoreres, men det kunne også bruges til bognotater eller en lille kalender over hvilke sider der skal læse når det handler om et lektiebogmærke.

På dagen medbringer jeg sjove og smukke bogmærker som inspiration. På materialelisten er flotte bånd og snor, karton, mønstret papir, fjer og andre dekorationsmaterialer sådan at bogmærkerne kan udsmykkes, klippes i facon, tegnes og males.