Workshops

Workshops

Superhelte – mod det uendelige univers

 super3super11super2

Vi svinger superhelten kappen og flyver afsted mod det uendelige univers. En workshop for de 7 til 10 årige, hvor vi designer, klipper og syer. Vi applikerer flotte logoer på superheltekapperne og inspirationen hentes i de populære tegneserier og film, men der er mulighed for at designe sin helt personlige kappe med eget logo. For måske gemmer der sig stadig ukendte superhelte derude. Kapperne er selvfølgelig et hit til fastelavn men man kan jo sagtens være en superhelt hele året.

Remake Utopi

 byg en by3byg en by1byg en by

Workshoppen giver børnenes fantasi og tanker frit spil, når de går i gang med at bygge fremtidens by. Hvordan skal den se ud? Og hvad skal den indeholde? De bygger deres drømmebyer af “Skrald” og genbrugsmaterialer, der sættes sammen på forunderligvis. Ferskenpakken i klar plastik bliver til fantastisk drivhus, solfangere bliver til med pap og staniol og bygningerne pyntes med farve og mønstret papir. Inspirationen kan komme fra “Starwars” eller ønsket om at bo i den grønne by, hvor man kan have en pony på taget, måske kommer man gennem byen på sjove skaterbaner.

Workshoppens idé udspringer af et litteraturforløb for femte klasser. Udgangspunktet var den dystopiske roman af Sofia Nordin med titlen “Et sekund ad gangen”. I workshoppen byggede eleverne fremtidens by af “Skrald” og genbrugsmaterialer.

Byg en billedbog

 bygbilledbog5

Workshoppens omdrejningspunkt er børnenes egen fortælling, med fokus på visuelle udtryk. Her sættes børnenes fantasi fri og give dem mulighed for at fortælle deres historier. Billedbøgerne bliver bygget i mixed media, udklip fra blade, aviser og bøger. Suppleret af farvet og mønstret papir. Materialelisten kan sagtens udvides. Værktøjskassen indeholder sakse og limstifter. Jeg har designet tomme billedbøger som bare venter på at blive fyldt ud.

Børnenes bøger bliver fantastiske, og workshoppen fungere fint som et enkeltstående arrangement, men egner sig også rigtig godt til længere forløb omkring litteratur og fortællinger. Børn er fyldt med gode historier og fortælleglæde. Giv dem ro og “fortælle-værktøj”. Når først den kreative og taktile proces er i gang udvikler fortællingen sig på magisk vis. Jeg oplever at børnene arbejder koncentreret og kan fordybe sig i mere end 1 ½ time ad gangen, også førskolebørn. Alle børnene får en oplevelse at have skabt et produkt, en billedbog, de kan tage med hjem.

Se lærevejledning til undervisning i aaben skole i København.

Børnekartografer

 landw2landw5landw8

Med afsæt i geografien og med fantasien i håndbagagen, bliver børnene kartografer og skal designe deres egne kort. Det at læse kort er en visuel fortælling hvor du kan dykke ned i ukendte verdener. Med et kort i hånden kan du navigere gennem Jurassic park, gennem byens gader eller gennem labyrinter inde i en gammel borg. Og hvad er mere spændende end sørøverkort, eller kort over forsvundne eventyrlande?

Det fysiske kort er takstilt og har tekstur. Med farver, mønstret papir, lim og klip designer og tegner børnene deres eget Utopia. Der er tradition for at sørøverkort laves på pergament men det er kun fantasien der sætter grænser for størrelser, form og hvad kortets fortælling er.

Bogmærket – design af personligt bogtilbehør

 bogmærker5 bogmærker6 bomærke4

Børn holder af kapitelbøger og denne workshop giver børnene mulighed for at lave deres helt personlige bogtilbehør. Et personligt bogmærke, der kan give det lille ekstra til læseoplevelsen. Måske skal der laves flere, et til lystlæsningen og måske flere til lektierne med hver deres særpræg. Måske er det ikke kun forsiden der dekoreres, bagsiden er lige så vigtig. Det kan selvfølgelig dekoreres, men det kunne også bruges til bognotater eller en lille kalender over hvilke sider der skal læse når det handler om et lektiebogmærke.

På dagen medbringer jeg sjove og smukke bogmærker som inspiration. På materialelisten er flotte bånd og snor, karton, mønstret papir, fjer og andre dekorationsmaterialer sådan at bogmærkerne kan udsmykkes, klippes i facon, tegnes og males.

Masker

 maske3maske2masker4

Til fastelavn og til hverdag. Børn elsker at klæde sig ud og forvandle sig til prinsesser og superhelte. Masker med palietter, fjer og farvet papir er prikken over udklædningen. Maskerne i workshoppen bliver lavet af fjer, palietter, mønstret papir og karton i mange farver.  Over den simple skabelon jeg havde med skaber børnene deres egne masker. Fantasien få frit spil og med masser af fantasi og lim, glimmer og superhelte fornemmelser blev der produceret de sjoveste, smukkeste og mest poetiske masker.

En maskeworkshop passer fint op til fastelavn, men den kan egentligt arrangeres hele året. Der er maskeballer eller klæd-ud-fester, nytår og fødselsdagsfester. Børnene skaber noget de selv kan bruge i deres leg og når de skal slå katten af tønden. Her har biblioteket også mulighed for at kombinere med en udstilling af materialer der har fastelavn som tema.

Klip til påske – Gækkebreve, hvad er det? Og er det ikke bare gammeldags?

 påske3påske2påske1

 Jo måske, men det er en fin og sjov tradition. Med skaks forvandles papir af alle slags til smukke påskehilsner til venner og familie. At klippe gækkebreve er sjovt, kreativt og kan i sidste ende udløse ekstra påskeæg hvis modtagerne af gækkebrevet ikke kan gætte det der står med prikker. Arrangementet rækker på den måde længere ud. Børnene oplever at det de har lavet på workshoppen,kan være spændende og forventning stiger når gækkebrevet er sendt, for tænk hvis de ikke bliver gættet?

Papirklip har en lang tradition og der er mange kunstnere som har brugt papirklippet i deres kunst. Her i Danmark den fineste repræsentant i H. C. Andersen og i udlandet har store kunstnere som Matisse brugte papirklippet som udtryksform. I Danmark har vi en ganske særlig tradition omkring gækkebrevet. Workshoppen passer lige ind i forårets arrangementsprogram og på bibliotekerne, kan den understøttes af de mange påskeklippebøger der med fordel kunne stilles frem.

Tegn til fortællingen

  eventyr1 eventyr5 eventyr2

Det handler om fordybelse og at være sammen om fortællingen. Mens jeg læser op af folkeeventyr inspireres børnene til at tegne og male. Der skal gang i tuscher og crayons, mens der læses op.

Jeg har valgt det klassiske folkeeventyr, for de er fyldt af billeddannende fortællinger og fantastiske universer. Eventyret er befolket med trolde, ildspyende drager og gåder der skal løses inden at prinser og prinsesser lever lykkeligt til deres dages ende. Her kan fantasien slippes løs og blyanterne få frit løb. Vi hænger alle børnenes fine tegninger op, og slutter af med en rigtig fernisering med knas og saft.

Comments are closed.