“Vikingerne kommer”

 bla7bla8bla3
Vikingerne kommer på biblioteket

På Blågårdens biblioteket har vi i øjeblikket besøg af 4. klasser fra folkeskolen. De kommer for at hører om vikingerne. Samtidig får de indblik i hvad kilder er og hvorfor det er vigtig at være kildekritisk. Min kollega, Dorte Rugtved og jeg har udviklet et læringsforløb hvor vi arbejder med vikingetiden. Udgangspunktet og overskriften er “Kriger og køn”. Det er tilrettelagt for folkeskolens mellemtrin. Forløbet indebærer tre besøg på biblioteket pr. klasse. Børnene er hos os et par timer hver gang. Vi har til forløbet inviteret en “ekspert” fra National museet ind. Hun kommer en af formiddagene og fortæller, og med sig har har replika fra vikingetiden, som børnene kan se og rører ved.

Biblioteket som læringssted

Vi lægger vægt på at bruge selve biblioteksrummet og materialerne i det, når vi folder emnet ud. Det betyder ikke at børnene kun sidder og læser tykke bøger om vikingerne og hygger sig med en enkelt  “Valhalla” mens de er på besøg. Så langt fra. Gennem et varieret læringsforløb er der plads til både fordybelse, leg og undren. Eleverne udfolde sig kreativt gennem forskellige øvelser, hvor de blandt andet tegner og er “mini-arkæologer”.

Det kan være en udfordring at have eleverne i selve biblioteksrummet, hvor plads og indretning måske ikke passer til at kunne indeholde læringsaktiviter for en hel folkeskoleklasse adgangen. Men i min optik er det SÅ VIGTIGT, at når vi invitere børnene ind på biblioteket, at de er i det fysiske biblioteksrum. Mellem alle materialerne – og alt det der gør biblioteket til et ganske særligt sted. Møder bibliotekaren, som fortæller om vikingerne med et andet perspektiv og ud fra andre kompetencer end deres lærer.

 bla5 bla2 bla1

Bedre biblioteker som sted for viden og læring

Jeg har lige læst “Better library and learning spaces – Projects, trends and ideas” edited by Les Wilson. Den kan jeg varm anbefale hvis man er interesseret i bibliotekets fysiske indretning og på hvilke måder det kan udvikles som læringssted. For “All learning starts with conversation” (Brown and Duguid, 2000) – og det er vel på mange måder indbegrebet af biblioteket . Samtale mellem de besøgende, bøgerne og deres forfattere.

Når man læser skal man, hvis man arbejder i børnebiblioteket tage nogen af anbefalingerne med et gran salt, for børnebiblioteket skal stadig skal være et frirum hvor leg og læring går hånd i hånd. Bogen er fuld af spændende artikler og jeg fandt både inspiration til at rejse ud og se nye spændende biblioteker i blandt andet Kina og mange biblioteksguldkorn som var lige til citatsamlingen. I får et par her:

Biblioteksguldkorn

“Perhaps libraries do not create the other-worldliness of religious places with their vaulted ceilings, subdued lighting and evocative art. But they should create an awareness of a special place – a place where learning takes place, where contemplation and thought is encouraged, and where those who are curious can readily commune with the authors of the books and texts they encounter – even though separated through space and time”.                                   Side 22. Matthew Simon

“Traditional library processes, such as collection development and cataloging, no longer providenan adequate response to these developments. The library will increasingly have to take on a co-ordinating and inspiring role in the process of knowledge creation and exchange. In an era of co-creation, the knowledge and expertise of users will be indispensable to this role. Librarians have to adapt their processes in such a way as to facilitate participation and co-creation.  The real challenge is to manifest these processes in the library building of the future. How can we create the best environment for inspiration, learning, knowledge-sharing and storytelling? ”                                                                                                                                    Side 61. Joyce Sternheim and Rob Bruijnzeels.

“When making our buildings “an experience” is a fresh perspective that demands we think about their look and feel in considerable detail”.

“Experience is the most important part of living, and the exchange of ideas and human contact is all there really is. Space and objects can encourage increased experiences or detract from our experiences”.

“The use of interior design to do the speaking in our spaces is fundamentally important, and done effectively is more than just cosmetic enhancement”.                                                         Side 111-112- 119. Les Watson and Jan Howden.