Spil Tidens mester
Tidens mester som litterært brætspil
8.klasse fra Munkebo skole var inviteret til brætspils workshop på Munkebo bibliotek. Og det var ikke ludo eller matador de skulle spille. De skulle designe et litterære brætspil med udgangspunkt i min billedbog “Tidens mester”.
Jeg havde forberedt og designet rammerne for workshoppen inden, men det var elevernes opgave at tænke indhold, spilleregler og designe selve brætspillet. Det havde de tre timer til. Eleverne blev delt i grupper på 4 og startede med at læse bogen sammen. Derefter blev klassen samlet. Sammen reflekterede eleverne over tekst og illustrationer. Omdrejningspunket i bogen er tid og den er fyldt med tanker og begreber om tid. Tid der kommer, tid der går og tid der forsvinder. Historiens univers er illustreret med eventyrlige collager fyldt med detaljer. Illustrationer og collageteknikker var også oplægget til den visuelle udformning af elevernes spillebræt.
Spil Tidens mester
Hver gruppe fik et spil-kit, hvor jeg havde designet en “åben” og fleksibel spilleplade de kunne tage udgangspunkt i. Derudover var der dimser til spilbrikker, spillebriks-kort, spørgsmålskort og spilterninger. Endelig fik hver gruppe klip og collage-ark, med illustrationer fra bogen, suppleret med mønstret og farvet papir, som de kunne bruge til design af deres brætspil.
Nu var det blevet elevernes tur til at omsætte bogens univers til et brætspil. Hvilke tanker og begreber om tid der skulle indgå i deres spil? Det blev til fantastiske, flotte og avancerede spil. Både når man tænker på spil indhold og spillenes visuelle udtryk. Der blev lavet regelsæt, spørgsmålskort og smarte spilbrikker. Der blev snakket og, klippet og tegnet. Fantasi og kreativiteten fik frit løb.
Gamificering giver læselyst
Kunne eleverne nå at blive helt færdige på 3 timer? Næsten. Heldigvis fik eleverne tid i dansktimerne dagen efter til at blive helt færdig og prøve-spille deres egne og hinanden spil. Og hvordan var elevernes respons til at arbejde med litteratur på denne måde? Den var meget positiv. De gav udtryk for at det havde været sjovt og mange af dem kunne bruge de erfaringer de havde, både fra de analog og digitalespil, som mange af dem spiller. De havde nydt at arbejde kreativt – “klippe-klistre” og at deres spil faktisk blev så flotte.
At omsætte litteratur til spil giver læselyst. Snakken om litteraturen, bogens indhold, blev dynamisk og foldede sig ud på nye måder. Det at man kunne “bruge” det man havde læst, var en klar motivationsfaktor, ligesom det at arbejde kreativt og udbygge bogens univers i et spil appellerede til rigtig mange, også de elever der måske ikke holdt af at læse. Workshoppen var med til at øge trivslen i klassen og gav elever med udfordringer en mulighed for at arbejde med litteratur på nye måder.
Endelig fungerede det godt at afholde workshoppen på biblioteket. For der var flere gange at faglitteraturen måtte tages ned fra hylderne, når der var tids spørgsmål der skulle afklares.
Inspiration til litterære brætspil
I november 2022 var jeg på Dragør bibliotek for at være med til præsentation af projektet “Litterære brætspil – Et koncept der giver børn læselyst”. Projektet var et samarbejde mellem Dragør og Fredensborg bibliotekerne, med støtte fra Kulturministeriet. Det var inspirerende at hører om de tanker der lå bag konceptet og spændende at se hvordan elever på mellemtrinet havde grebet idéen. I forbindelse med projektet er der udgivet en rapport som er praksisnær og lige til at bruge hvis man som bibliotek/skole gerne vil arbejde med litterære brætspil. Den er fyldt med erfaringer og hands-on tips.
“Tidens mester” kommer også til at indgå som del pensum til eksamen, som et af de to stykker billed-litteratur eleverne skal op i.
Links:
Find rapporten på bibliotek.dk
“Litterære brætspil giver børn læselyst” af Danmarks Biblioteksforening, 28. november, 2022
“Litterære brætspil giver børn læselyst” af Dragør Nyt