“Min morfar” sejler i Gladsaxe

 

“Min morfar” sejler stadig

Selvom min første billedbog, “Min morfar”, udkom for et par år siden, sejler han fortsat på de syv have. Han bander stadig lystigt og strør om sig med maritime yndlingsudtryk som: Takkelage, krumpasser og hellegat. Når forældre på biblioteket af og til læser op fra “Min morfar”, lytter jeg med i “smug”, mens jeg har vagt i min udkigstønde, på Helsingør biblioteket på Kulturværftet. Og jeg ved at der også hygges med sjove ord og geografisk langfart, når bibliotekets gæster kommer hjem, for “Min morfar” skal ofte sættes på plads efter udlån.

Flaskepost fra Gladsaxe bibliotek

I efteråret fik jeg en rigtig dejlig mail fra min biblioteks-veninde Laura Balslev. Hun tippede mig om at “Min morfar” indgår i et samskabelseprojekt omkring Early Literacy på Gladsaxe Bibliotek.  Det er Laura’s kollega Tanja der på Høje Gladsaxe bibliotek som stod for projektet. Det lød spændende, ikke kun fordi “Min morfar” var indblandet. I min begejstring ringede jeg straks til Tanja for at høre om projektet og om det var noget hun ville dele på min blog. Det ville hun heldigvis gerne, og tak for det.

Early Literacy og ”Min morfar”

Her er hvad Tanja skriver: I Gladsaxe arbejder vi med Early Literacy i et samskabelseprojekt imellem Gladsaxe Bibliotekerne, Gladsaxe Musik og Billedskole og børnehusene i Gladsaxe. I kan se en introduktion til projektet på YouTube. I 2020 har vi brugt Helles bog ”Min morfar” i et nyt forløb der hedder ”Havet”. Forløbet består af i alt 10 besøg på henholdsvis biblioteket og musikskolen. Med i forløbet er det et oplæg til hvordan børnehusene kan arbejde med forløbet i eget hus og materiale til forældre formidling. 

Når vi laver et biblioteksbesøg, vælger vi en titel der opfordrer til dialog, nysgerrighed og leg. Vi kombinerer oftest en billedbog med et digt eller en sang, og vi laver forskellige aktiviteter der understøtter temaet i forløbet. ”Min morfar” er en del af et besøg, der handler om stranden og strandkanten. Vi har hele tiden fokus på inddragelse af børnene. Besøget kan derfor justeres efter den besøgende børnegruppes sproglige og sociale niveau.

Helles bog ”Min morfar” er rigtig god til sådan et forløb, fordi man kan læse den på mange niveauer, man kan holde fokus på hovedteksten, som man kan slanke lidt hvis man sidder med en gruppe børn, hvis ordforråd ikke er så stort, eller man kan udvide universet med alle de mange ekstra ord til billedteksten. Samtidig lægger morfars univers med flaskeskibe, flakseposter og skattekort op til mange forskellige lege muligheder. Vi valgte at lave en skattejagt, hvor skatten var Jakob Martin Strids fine digt ”Jeg finder så meget på stranden”.

Besøget i biblioteket

I korte træk så besøget på biblioteket sådan her ud: Når børnene ankommer, finder vi sammen et flaskeskib. Flaskeskibet kædes sammen historien i ”Min Morfar” med en sætning i denne retning: ”Det minder mig om en bog om en morfar, der også har flasker, med skibe i og et skattekort, skal vi ikke læse den?” Når vi læser bogen, snakker vi med børne undervejs om nogen af alle de mange mærkelige ord i historien og vi kæder den sammen med børnenes allerede omfattende viden om havet. Vi holder os hovedsageligt til hovedteksten og billederne, men de mange billedtekster inddrages alt efter børnegruppens vidensniveau. Når bogen er læst til ende, sættes flaskeskibet forsigtigt væk. Og der ved siden af flaskeskibet står der en flaskepost! Lige som i historien! Flasken åbnes under stor opmærksomhed og der er et skattekort i flasken. Med skattekortet finder vi til sidst skatten der indeholder Jakob Martin Strids digt.

Tak til Tanja for at hun ville dele sine erfaringer fra projektet.