“Kunden har altid ret”

  kunden14 kunden3 Kunden har altid ret kunden13

“Kunden har altid ret” var overskriften på ODM’s to dages formidlingsseminar 2016. I oplægget til seminaret stod der “Er det tivolisering, når et museum sætter tryk på iscenesættelse og interaktivitet i udstillingen, eller bruger man bare de redskaber, der er tilgængelige, i arbejdet med at give læring og dannelse til den brede målgruppe?” Problematikker der ligger meget tæt på det, der også diskuteres i biblioteksvæsnet. Det var meget spændende at lytte med. At få en anden faggruppes tilgang til formidling, som på rigtig mange måder er tæt beslægtet med biblioteksfaget. Jeg oplevede både “genkendelse” fik inspiration til hvordan jeg kunne arbejde med formidling. Endelig lå seminaret lige til højre benet, set i lyset af min nyligt afsluttede MUU.

Her er et indblik i seminarets indhold set fra min taburet. Selvfølgelig stærkt forkortet og redigeret efter hvad jeg bed mærke i. Find også slides til sidste års seminar her. Hvor der er mange interessante oplæg at gå på opdagelse i.

Dag 1

Oplevelsen der forandre alt – Pelle Guldborg Hansen, adfærdsforsker ved RUC.

Statuskaskader, asymmetrisk dominanseffekt, hybolic discounting, way-finding, og så er dagen ligesom igang. Pelles indlæg var inspirerende og havde mange interessante pointer:

  • At motiv har ikke indflydelse på selve oplevelsen, men det har konteksten. Skal man eksempelvis stå i kø, er der koldt eller noget helt tredje.
  • At alle kommer med en personlig forståelse og forventning til oplevelsen, det er de første og sidste 15 minutter der huskes efter besøget.
  • Hvor vigtigt det er at holde fokus på tilbudet eller kerneopgaven, at det kan være en fordel at have færre kvalitets produkter/services på hylden, i forhold til at have mange.
  • At “oplevelsen/historien” har en pointe, at det giver mening til det sted man er. “Gider ikke spille iPad på et museum, det gør vi der hjemme”.

Endelig mindede oplægget mig om at jeg skal have læst Hendricks og Hansen’s “Infostorm”

Derefter var det tid til det officielle velkommen ODM’s direktør og lige derefter kom 5×7. Korte oplæg med hands-on erfaringer fra forskellige museer i forbindelse med formidling og undervisning i skoletjenesten. Blandt oplægsholderen fortalte Linda Andersen om  “Uhørt ungdom” – museumsrebeller på arbejdermuseet og Hanne Flarup fra Louisiana fortalte om hvor givende det kunne være at lave inspirationsdage for underviserne. Om at sætte kunst og videnskabsmænd i samme rum og derigennem skabe nyt, for det er på kanten af genre at vi får nye idéer og det er muligt at skabe tænkepauser og udsyn.

 kunden6 kunden5 kunden7

Planing involving visitors – Linda Mol, Head of Exhibition and Interpretation at the National Maritime Museum Amsterdam

Fortalte om hvordan museet havde genopfundet sig selv. Der var taget radikale valg i måden der nu blev formidlet til de besøgende. Med et stærkt udgangspunkt i story-telling og fokus på kernehistorien, har man gennem nyindretning helt ændret museet formidlings profil. De besøgende er inddelt i tre overordnede grupper; familier, skoler og de ægte “søfarts nørder”, hvilket også kan læses direkte ud at selve den fysiske indretning. Tre meget forskellige områder, hvor hvert område lægger vægt på henholdsvis temaudstillinger med masser af story-telling,  oplevelsesorienterede rum “Du er på selve skibet” og endelig har man indrettet objektorienterede rum til “nørderne”. Alt følges tæt med løbende kundeundersøgelser og evalueringer. Hendes oplæg kan du får her.

Det handler om totaloplevelsen, Marianne Bedsted, adm. direktør for blandt andet Salling stormagasiner.

Hun kom fra detailbranchen. Og vi på kulturinstitutionerne, har ofte et ambivalent forhold til det mere kommercielle. Men bibliotekerne har i de sidste år alligevel skelet kraftigt til hvad og hvordan der arbejdes med service, marketing og kundegrupper i detailhandlen. Som når “Vi sætter de reserverede bøger bagerst i biblioteket.” sådan gør de i supermarked, med mælken.

Marianne lagde ud med at kunderne hos Salling er gæster og derfor skal behandles sådan. At Salling er et oplevelses hus og det skal være umagen værd for at komme. – “Vi skal lige forbi….” Hos Salling arbejde de også som Linda Mol fortalte målrettet med kundeundersøgelser, og de arbejde med at være ekstremt stærke på service, at være en stærk lokal spiller i byen og forkæle deres loyale kundebase. 20 % af deres handel foregik over nettet men det var en ambition at det fysiske varehus skulle være til shopping, selvfølgelig, men også at de opfyldte rollen som socialt sted, at varehuset virkede inspirerende, at man som gæst blev overrasket og underholdt.

For at opnå dette var man nu igang med at uddanne sit personale i at give den bedste service, at formidle og sælge varen. For at kunne give den bedste service og leve op til ambitionen om at blive et oplevelses hus, er det også strategien at øge antallet af medarbejdere på gulvet. Hvilket jo giver anledning til eftertanke, når man har et ben i biblioteksverden.

 kunden9 kunden8 kunden4

The Art of Storytelling – Ingmarie Halling, Director and Curator, Abba the Museum

Da idéen og realiseringen af ABBA museet var en realitet, var det meget vigtigt for Ingmarie Halling, at “Museum” var en del selve navnet på stedet. For et “Museum” som begreb har en lang historie og det “ved” man hvad er og hvad det indeholder/indebærer. ABBA museet har også story-telling som omdrejningspunkt, og der er så mange historier at fortælle om ABBA, fortalte Ingmarie. I planlægningen af museet har de arbejdet på at finde nye måder at formidle og fortælle historier på. Grundhistorien blev “The everyday life og an ABBA” og du kan som gæst på museet blive den femte ABBA. I formidlingen arbejder de med interaction, “Mix and Match” – aktiviteter, dialog i en kombination mellem det fysiske museum og det digitale. Her var der også fokus på løbende brugerundersøgelser og evaluering. Se og hør hendes oplæg her.

Historien om Danmark – Thomas Houkjær, historiker og projektchef DR og Lars Mikkelsen, skuespiller

DR er igang med at producere en ny Danmarks historie der skal bredes ud på alle DR’s medieplatforme i 2017. Der bliver ti afsnit med start midt marts med fem afsnit over foråret og så fem afsnit om efteråret. Det er Lars Mikkelsen der bliver vært på programmerne. Der bliver udviklet undervisningsmateriale til serien, som folkeskolerne, museerne og måske bibliotekerne, kan anvende ganske gratis. Se selve oplægget her og find mere om Historien på blandt andet DR-skole, og DR-Historie på Facebook.

Hvorfor går vi på museum? Jesper Rasmussen, billedkunstner og tidligere rektor på Det Jyske Kunstakademi

Han stillede de kritiske spørgsmål omkring formidlingsformer og måden, man designer udstillinger på i dag. Drukner formidlingen i iscenesættelse, spektakulær lyssætning, lyd og digitale skærmløsninger der tager opmærksomheden fra selve genstanden eller det kunstværk det egentlig handler om? I hans optik virker det som om udstillingerne har en tendens til at blive over-koreograferede Disney versioner, fordi institutionerne er bange at virke kedelige. Han underbyggede sine iagttagelser med en række eksempler. Se hans oplæg her og læs også hans artikel i Information, med overskriften “Kunst skal ikke reduceres til populærkultur”.

 kunden11 kunden10 kunden12

Dag 2 – hvor jeg havde valgt at følge det, af de tre spor, som havde fokus på skolen

Læring og dannelse – Museernes placering i den aktuelle debat

Hvad er vilkårene for dannelse i dag? – Museet som dannelse institution – Lars Geer Hammershøj, lektor ved DPU, Aarhus universitet

Var så spændende og relevant. På flere punkter hang det rigtig fint sammen med det sidste oplæg fra dagen før af Jesper Rasmussen. Jeg er ikke sikker på der kommer slides/video fra hans session, hvis ikke, så find hans publikationer og læs mere om hans forskning.

Læring og dannelse – perspektiver på aktuelle debatter i skoleverden – Niels Bjerre Tange, Læreruddannelsen i Aarhus, VIA University Collage

Tog tråden op fra Lars Geer Hammershøj på det mere praksisnære plan. Hans oplæg handlede om hvordan der er opstået en modsætning mellem læring og dannelse på det pædagogiske felt. At det i dag handler mere om at optimere læring – selve læringen, og ikke indholdet.