På opdagelse ved Opalsøen
Natur og litteratur på Bornholm
“Ud i naturen med litteraturen” var kommet til solskinsøen Bornholm. Der var dog ikke meget jeg så til solen de to dage jeg var der. Trods det, to skønne dage ude i naturen med litteraturen. Sammen med 4A, 4B og 3A fra Hasleskole, var jeg ude ved Hammer -og Opalsøen. Begge dage var en udløber og inspireret af projektet “Ud i naturen med litteraturen”, der fungerede som overskrift og indholdsmæssig paraply for endnu en udløber af projektet.
Mosekonebryg og kæmpeblæksprutter
Jeg havde fyldt rygsækken med litteratur og logbogsinspiration til eleverne. De havde til gengæld fyldt penalhuset og taget masser af fantasi og digtelyst med ud til Hamme -og Opalsøen. Det blev blandt mange, til en skøn historie om farlige kæmpeblæksprutter der gemte sig under søens overflade og om at blive forvandlet til et min-menneske på størrelse med en myre. En af aktiviteterne var også at skrive en opskrift til mosekonebryg. Det blev blandt andet til en opskrift sat på rim, en hvor ingredienserne skulle danses og mange flere fantasifulde bud på ingredienser. Der blev der talt og skrevet om trolde i klipperne – og selvfølgelig også om Krøllebølle.
Ud i naturen ind i klasseværelset
Trods gråvejr var det to virkelig gode dage. Fantasien fik virkelig frit løb og eleverne fik, tegnet, skrevet, sat på vers og danset deres oplevelser i naturen og aktiviteterne vi arbejdede med. Det var så tydeligt at det at aktiviteterne appellere til forskellige læringsstile, hvilket er et mega plus.
– ved evalueringen havde underviserne armene helt over hovedet. De følte virkelig at de og deres elever havde fået noget ud af timerne ved Opalsøen. De glædede sig til at arbejde videre med konceptet i klassen og børnene der var meget ivrige for at fortsætte med aktivitets-arkene.