Leg, litteratur og langfart
Læs læs læs
Vi er mange der har fokus på at give børn og unge læselyst. At boost og fastholde deres glæde ved bøger og det at læse. Jeg var i Dragør midt oktober for at holde et oplæg for pædagogerne i kommunen, med netop det sigte. Der er nemlig kommet bunker af BOGglad bøger ud i kommunens institutioner og bøgerne skulle gerne få et langt liv der. Og være med til at skabe læselyst og leg. Intentionen med mit oplæg var at inspirere til hvordan man kunne kombinere højtlæsning/læsning med kreative aktiviteter og leg. Dette er et koncentrat, en Maggiterning af oplægget.
Læs, lyt og luk fantasien ind
Når børn lytter til historier befinder de sig i bogens univers bare for en stund. De lytter for at udforske og opbygge universet med deres fantasi. Når vi som voksne perspektivere historierne og drage dem ind i børnenes hverdag, kan det være med til at forlænge bøgernes liv. Gennem aktiviteter i institutionen, i de nære omgivelser omkring institutionen eller eksempelvis i sammenhæng med et museums besøg.
Dyrk forundring, nysgerrighed og byg på historien gennem refleksion, kreativitet og leg. Vi skal som voksne derfor tage stilling til hvordan man kan have aktiviteter i institutionen, der understøtter bøgerne. Er der leg og aktiviteter som børnene med fordel kan tilgå uden voksensressourcer og hvilke kunne med fordel rammesættes som aktivitet eller workshop.
Læs, leg og forundring
Når der skal tages stilling til hvordan man kan give bøgerne et langt liv, gennem aktiviter, workshops og leg må man overveje:
- Hvilke voksne har bolden? (materialer, redskaber og hvor er der plads til at aktiviteten)
- Hvormeget skal den voksne blande sig?
Der er mange måder at sætte litteraturen i spil på, sådan at historierne lever videre i børnene fantasi og kommer til udtryk i børnene kreativitet, aktiviteter og leg. Stil rekvisitter til rådighed der relatere til fortællingen, lav rum til forundring – et wunderkammer og det behøver ikke være mere end et fad med fund, ophæng artefakter fra historien, lav sanseoplevelser der invitere fortællingen ind og endelig lav målrettede kreative workshops, der støtter op om bogens tema. Her kan man med fordel arbejde med formater.
Læs, aktiviteter og workshops
Mine workshops tager ofte udgangspunkt i børnelitterature. Når jeg læse højt af eksempelvis “Min morfar”– historien om en farverig sømand, er forløbet rammesat med dialogisk læsning, efterfulgt af en smag på sømandslivet med lakridspiber, beskøjter (kiks) og skumsprøjt (saftevand). I workshoppen er der lagt op til at børnene laver deres egne sømandsbøger, i collage og mixedmedia. Jeg har designet klip-ark med billeder fra historien, som de kan bruge.
Min erfaring med de kreative og rammesatte workshops er at det bringer samtale (historiefortælling), ro, fordybelse og flotte sømandsbøger med nye fortællinger. Det at børnene laver et fysik produkt betyder meget, for dem. Jeg havde til oplægget for pædagogerne designet en workshop, hvor de selv fik prøvet kræfter med kreativteten. Inspiration til workshoppen var fra en af BOGglad bøgerne. De oplevede som børnene gør, fordybelse, og samtale (historiefortælling) mens de i collageteknikker fik visualiseret et godt sted, ud fra Lucy Cousin’s “Et godt sted”. De var næsten ikke til at stoppe da de først var kommet i gang.