‘Pimp’ din fagbog

 
‘Pimp’ din fagbog

Mit hjertet har altid banket for fagbøger for børn og unge. Fagbogens verden er nemlig fascinerende og fuld af spændende emner. Jeg ville dog ønske, at der var flere fagbøger til B&U, og at de alle sammen var super lækre og ikke til at holde fingrene fra. Om man var barn, ung eller voksen. Emner er der nok af.

Men det handler jo ikke alene om teksten. Hvis en fagbog skal være attraktiv, handler det selvfølgelig også om layout. Det betyder rigtig meget for hvordan emnet formidles. Så hvad sker der, når man sætter en 6. og en 7. klasse til at skrive deres egne fagbøger, og giver dem carte blanche til selv at layoute for- og bagside?

Fagbogens emne

Den fornøjelse kunne jeg følge på nærmeste hold, da jeg afholdt to workshops på Greve bibliotek for elever fra 6. og 7. klasse fra Damagerskolen. Nu skulle eleverne ‘indbinde’ og layoute for- og bagside af deres bøger. Inden eleverne kom, havde de alle skrevet hver deres fagbog, om lige det emne de havde lyst til. Eleverne havde også besøgt biblioteket, hvor bibliotekaren Ida havde sat dem ind i alle fagbogens fortræffeligheder og konventioner.

Emnerne var mangfoldige og stak i alle retninger. Der var en del kogebøger, kagebøger, flere om bøger om ‘berygtede’ mord og mordere, Christian den 4., bandeord, rejser til Frankrig og Grækenland, Nazister og 2V., kommunisme og fastelavn. På den naturvidenskablige side var der bøger om tang, mærkelige dyr, rummet og solsystemet, kroppen og fossiler. De sportsglade skrev om E-sport – computerspil, fodbold og Michael Jordan.

 

Fagbogens layout

Jeg startede workshoppen med et kort oplæg, hvor jeg kort fortalte om layout, materialer og collageteknikker. ‘Omslaget’ til elevernes fagbøger var arkivæsker som ‘bøgerne’ kunne ligge i. På den måde var der også plads til, at bogen kunne indeholde kort, anskuelsetavler og 3D print, der passede til fagbogens indhold.

Når det kom til at layoutet af indholdet, blev der tænkt ud af boksen. Det er sin sag at fortolke et skriftelige indhold om til et visuelt udtryk. Selv for professionelle grafikere. De skulle finde de rigtige billeder og grafik, til at skabe lige den stemning og det udtryk fagbogen skulle have. Der skulle også indtænkes titel, forfatters navn og måske opfindes navn på et forlag. Og bagsiden hvad med den? Bagside tekst? Eleverne gik på med krum hals, og der kom nogle rigtig fine forsider og bagsider ud af deres arbejde.

Et par stykker fik enda lavet en lille 3D gimmick på deres forside. Jeg ved ikke hvordan bibliotekerne i fremtiden vil håndtere den slags – selvfølgelig ikke et problem med de mange frontvendte hylder. Men gennem sorteringanlægget?

Se mere op de workshops som jeg udbyder her. De har grundlæggende børnelitteratur og bøgernes univers som springbræt. Men workshops kan selvfølgelig tilpasses, og jeg kommer gerne med idéer til andre, der kunne ligge i forlængelse af aktuelle temaer eller forløb I har.