Miniverset

 

Oplevelsesdesign

Mit kursus hos ODM om Fortællingens kraft fik mig til at tænke på en studietur, med mine kollegaer fra Helsingør bibliotek. I slut 2019 på tog vi på Eksperimentariet. Vi skulle se på oplevelsesdesign. Hvordan var Eksperimentariets ‘take’ på formidling og historiefortælling. Hvordan brugte de design og regis, sådan at det opfordre til leg og læring. Eksperimentariet er et stor sted. Jeg kiggede sammen med et par kollegaer særligt på Miniverset.

Miniverset

Når man sender en flok bibliotekarer af sted på tur, hvad er det første de lægger mærke til? Jeps bøgerne. På Miniverstet er der billedbøger. Ud over muligheden for leg er der også lagt op til, og gjort plads højtlæsning med historier, der understøttede legen og formidler viden. Miniverset er på mange måde et legeland med pædagogiske vinkel.

Miniverset er en samling af små universer som børn og voksne kan fordybe sig i. Lege i og med et væld af muligheder for at skabe fortællinger sammen. Aktivitertern i Miniverset er designet sådan, at det er gæsterne selv planlægger deres oplevelse. Der er ikke en bestemt rækkefølge at udstillingerne skal besøges. Som gæst bliver man drevet af sin nysgerrighed. I Miniverset er der blandt andet en en klassiske købmandsbutik fyldt med vare, der er et lille hospital og mulighed for en skovtur. Ved flere af aktiviterne er det muligt for børnene at klæde sig ud. Her  kan de yngste at lege og lære i timevis og som jeg forstår er stedet et populært udflugtsmål, især i weekender og ferier.

 

Hvad har det med biblioteket at gøre?

Alt og ingenting – formidlingen i børnebiblioteket balancere konstant på hvordan rummet kan indrettes, sådan at der kunne være plads til både leg og litteratur. Og hvis der skal være plads til leg og fordybelse, i hvilket omfang. Det har man blandt arbejdet med i projektet “Fang fortællingen“. Hvor der er udviklet 10 udstillinger baseret på børnebøger, hvor der er lagt vægt på at børnene kan gå på opdagelse og lege og hvor bibliotekarene har mulighed for at guide og åbne litteraturen op sammen med børnene. I “Fang fortællingen” arbejder man bevidst med narretiver og opbygger universer der prikker til fortælleglæden og nysgerrigheden. Vi har på Helsingør arbejdet med noget ligende med “Bamse Hansens rejse“.

Udfordringen for bibliotekerne er at børnebiblioteket er, at det ofte på begrænset kvadratmeter skal kunne rumme rigtig mange forskellig rettede aktiviteter og aldersgrupper. Hvilket blev afprøvet da udstillingen “Rimhelten Halfdan” flyttede in på Blågårdens bibliotek.

Der skal være plads til leg for de yngste besøgende. Hvilket af og til kan være en støjende affære. Det skal kunne rumme tweens, teens og besøges af skoleklasser. Der skal kunne laves lektier, være plads til fordybelse og læselyst med indbydende læsepladser, kunne spilles på playstation, søges viden på PC’er og så skal der også være plads til workshops på eftermiddage, weekender og ved alle højtiderne og så sluttelig en litterær udstilling. Selv på de forholdsvis mange kvadratmeter der er tilrådighedværende på Kulturværftets børnebibliotek i Helsingør er det en udfordring, der endnu ikke har fundet sin optimale løsning. Måske skulle diskussionen også indholde tanker om hvad det enkelte børnebiblioteket kan rumme og vælge en formidlingsform, et narrativ, det passer både i forhold til form, indhold og kvadratmeter.