En, to, træ

 
En, to, træ

1,2, 3 blev det august og skolernes sommerferie var forbi og jeg har haft tre klasser fra Blågårdens skole med ud i naturen sammen med litteraturen. Og selvom der stod august i kalenderen og man kun kan forstille sig endeløst solskin og bløde sommervinde, var det ikke helt det vi fik, andet end den første dag.

Men der er jo ikke noget hedder dårligt vejr, det handler bare om påklædning, næsten. Den sidste dag var det dog lige før vi kunne synge som posten i Vinterbyøster;

“Ja, Vinterbyøster. Det er der jeg er post. I regn og sludI sne og frostSkal posten ud”

Det var koldt, blæsende og finregn. Men eleverne fra Blågårdens skole er seje og udstyret med regnjakker og plastiksække til at sidde på gik det alligevel.

Fra Amager Fælled til Hareskoven

Vi starter alle dage med at læse udpluk af relevant litteratur, trækker vejret dybt, lukker øjnene og mærker naturen, inden eleverne selv går igang, og vi var heldige med vejret den første dag. På Amager Fælled har vi høj blå himmel, sol og næsten ingen vind. Ideelt for en dag med litteraturen i naturen og der er mere en end en summen i luften.  Der digtes og tegnes med inspiration i alt det der er omkring dem. Græsset der stikker, edderkoppespind med dugperler og ja, når man er på Amagerfælled også fårelort.

Der blev blandt andet diget en fin historie om et grantræ der troede det var et egetræ. Træet blev selvfølgelig meget overrasket, da december kommer og det bliver fældet og taget med ind til byen. Der blev fundet blomster som fik fine poetiske farve-navne.

Amagerfælled er fantastisk og så dejlig tæt på byen, men det er alligevel en helt anden oplevelse at komme i skoven – Hareskoven. At kunne sidde der, under bøgetræernes høje bladhvælvninger og høre regnen i toppen af træerne, dryppe på bladene. Heldigvis når dråberne os slet ikke, her nede på skovbunden.

Dagen starter med at et “vildt” dyr slår sig ned på en af opgavebogmærkerne. En fin gul larve med hår. Den forvandles og tegnes senere på dagen. Nu en kæmpe orm med to hoveder  længere end Midgårdsormen. Der kan vælges frit mellem opgaverne i “Langt ude i skoven” hvor livet i skoven kan opleves som en myre, eller hvordan mon skoven ser ud når man står på hovedet.  Det giver stof til eftertanke når man sætter sig for  at tegner årringe over sit eget liv og plotter særlige begivenheder ind.

Fra dage med “Ud i naturen med litteraturen”

Elever fra Blågårdens skole ud i naturen hvor de digter og tegner.

 

Inden de tre klasser var i skoven havde de været på besøg hos Den bemandede legeplads HTØ, et par dage inden jeg mødte dem i skoven. Klasserne havde kigget på bynær natur og masser af insekter. Forløbet med Blågårdens skole var nemlig et samarbejde på tværs af Blågårdens Bibliotek og HTØ. For yderligere information kontakt bibliotekar Dorte Rugtved, Blågårdens Bibliotek eller Tina Jensen HTØ og “Ud i nature med litteraturen”.

Bonus og mere inspiration til at opleve naturen gennem litteraturen kan eksempelvis fåes i øjeblikket på DR i podcasten “Naturen i øret”