Bytes, bits og bogstaver #6-18

Jul og julefred er lige om hjørnet. Her kommer årets sidste #Bytes, bits og bogstaver. Fyldt med vitaminer og inspiration til næste. Et 2019 som jeg glæder mig til. 2018 var et fantastisk år med udgivelsen af min anden billedbog “Tidens mester“, som er efterfølgeren til debuten “Min morfar” fra 2017. ” Jeg har også været ude og “Bygge billedbøger” med en masse børn i 2018. Blandt andet på Arbejdermuseet, hvor vi byggede ABC’er helt i Halfdan Rasmussens ånd. Jeg glæder mig til det kommende år hvor der allerede ligger et par workshop i kalenderen. Det bliver sjovt.

Børnetegninger og bøger

 

Jeg er en stærk fortaler for at børn skal tegne og gerne tegne meget mere end de gør nu. Gennem tegning får børn nemlig ikke bare øvet motorik, de øver sig samtidig på at fortælle historier. Det udvikler fantasi og forestillingsevne og deres æstetiske blik. Som bonus får de voksne et visuelt blik ind i børnenes verden. Som jeg ser det kan børnenes tegninger også give os, bibliotekarer inspiration til formidling af litteratur.  På Artsy kan du læse en artikel af Casey Lesser der fortæller hvordan hendes børnetegninger har givet hende inspiration i hendes voksenliv. Så ikke bare skal børnene tegne, vi skal huske at gemme deres tegninger, sådan at de kan få glæde af dem senere.

På  Artsy finder du også en artikel om hvordan du taler med børn om kunst – hvilket muligvis kunne være til inspiration til hvordan vi som børnbibliotekarer taler om litteratur med børn.

Om læsning og læselyst

Hvordan taler man om historien og billederne i højtlæsningssituationen? Både i biblioteket og i børnehaver landet rundt er der dialogisk læsning på programmet. Men i artiklen “Barnets spor er guld i billedbogssamtalen” af Charlotte F. Reusch, stilles der kritiske spørgsmål til den meget spørgende tilgang der ligger i den dialogiske læsning. Find det på Nationalt Videncenter for Læsnings hjemmeside

Ønsker du at dykke dybere ned i børnelitteraturens univers kan du med fordel kigge i International Research in Children’s Literature fra Edinburgh University Press

Hvordan kan man give læselyst til børn sådan at deres glæde ved bøger og litteratur holder længe efter de stopper med billedbøgerne? Læs artiklen på The Independent der skriver om netop dette.

Vi fordyber os ikke længere når vi læser, vi både børn og voksne er blevet mestre i at skimlæse. Vi scroller, napper kun overskriften. Læs om hvordan vores skærmlæsning forandre vores læsning i The Guardian

Den litterære aftenmenu er historien i The bookseller om en læsekreds som er blevet til en litteraturklub i London hvor de kombinere interessen for litteratur og mad. 

Inspiration til partnerskaber

Måske kan dette være til inspiration til hvordan vi også på folkebibliotekerne kan samarbejde på tværs af kulturinstitution. Min kollega og jeg har gennem flere forløb til folkeskolerne arbejdet med netop dette. Læs om vores erfaringer her.