Bytes, bits og bogstaver #3-16

 faktisk1perfect timeapps

Marts er kort når påskeferien snupper en uge af den, men her er klips fra nyhedstrømmen om læsning, kunst og kultur for børn, litteratur der streames samt tips ny faglitteratur om didaktik og digitale kompetencer.

Først en opfølgning på seminaret om brug af kunst og kultur i dagtilbud – på SMK den 29. februar. Her var en af konklusionerne at der var plads til forbedringer, når det handler om at få kunst og kultur på dagsordenen for de små børn. Læs om dagen og hør interview med flere af foredragsholderne her.

Asterisk – DPU’s magasin om uddannelse og pædagogik skriver om  – en konference om forskning i små børns institutions- og hverdagslig som DPU er vært for i juni. Se mere om konferencen her.

Hvis du har interesse for didaktik og læring så  er der nye bøger at dykke ned i:

  • “Didaktiske ambitioner” af Per Fibæk Laursen
  • “Grundbog i digitale kompetencer” af Malene Erkmann
  • “Almen didaktik – mellem normativitet og evidens” af Alexander von Oettingen
  • “Didaktik, design og digitalisering” af Nina Donderup Dohn og Jens Jørgen Hansen

Sådan kommer du igang med højtlæsning – hedder en artikel som du artikelen finder på “Børn i byen” og klikker du ind på YouTube finder du en lille film om børn og digital læsning.

Tilgængelighed og målrettet formidling udvider læsehorisonten, skriver Nationalt Videncenter for Læsning. Bog streamningstjenester, der gør bøger let tilgængelige online, bevirker, at man læser andre forfattere og genrer end man normalt ville gøre. Det viser Oline Møller-Thomsens speciale ’Fra adgang til tilgængelighed’, som har vundet DBC’s Specialepris 2015.

Så er det ikke kun i Danmark at der i de sidste år er blevet lukket folkebiblioteker, også i England har man de seks år lukket 350 biblioteker. Læs her artiklen fra The Guardian med overskriften “Libraries facing greatest crisis in their history“, og du finder ligeledes i The Guardian bogtips og anbefalinger af fem nye børnebøger.