Tre gange litteratur

Sidste uge var fyldt med litteratur. Tirsdag aften var jeg inviteret “Fra ide til bog” i forfatterforeningens smukke lokalet. Onsdag morgen var jeg forbi Lindhardt og Ringhof der havde inviteret til inspirationsseminar og ugen blev sluttet af med maner hos Gyldendal med fejring af Louis Jensens 1000 og 1 historie.

 tregange12tregange18tregange11

Hos Forfatterforeningen

– var børne -og ungelitteraturen på programmet. Forfattere og illustratore fortalte om deres arbejdsproces fra ide til bog. Det  var tre meget forskellige bud på grafiske romaner der blev præsenteret, både når det gjalt indhold og udtryk. Inspirationen til bøgerne kom mange steder fra og arbejdesprocesserne var meget forskellige. Det var et interessant kik ned i maskinrummet.

Første fortalte Anette Herzog, Katrine Clante og Rasmus Bregnhøi om arbejdet med deres nye  grafiske novelle “Stormhjerte/Hjertestorm”. Den kan betragtes som en opfølger til “Pssst” som Herzog og Clante udgav i 2013.  Den nye roman er en blanding af fakta og fiktion og handler om den allerførste kærlighed.

Hanne Kvist fortale om sin “Dyr med pels – og uden” se anmeldelsen på Litteratursiden. Hun fortalte om overjelsernes med at lave en historie hvor der er 70 sider tegneserie i midten.

Morten Dürr sluttede aftene af med at fortælle om “Vand for blod” – som har et utroligt flot grafisk udtryk, skabt af Lars Gabel. “Vand til blod” er blevet til på baggrund af en novelle som Morten Dürr udgav for flere år siden. Det er en gyser tilsat lige dele overtro og symbolik. Morten og Lars har været utroligt bevidste i deres brug af det grafiske udtryk og til forskel fra novellen indeholder “Vand til blod” næsten ingen ord, hvilket havde været en svær opgave for Dürr, da han skulle lave manuskriptet til Gabel.

Hanne Kvist arbejder udelukkende på papir, mens Lars Gabel var inspireret af film og arbejde kun via computer. Hvilket igen var meget forskelligt fra Anette Herzog, Katrine Clante og Rasmus Bregnhøi samarbejde, hvor historien krævede at de hele tiden måtte krydsreferer både tegninger og historien. Alle lagde vægt på billedernes betydning for fortællestrukturen og en af pointerne var at man via billederne læste grafiske romaner på en anden måder. Lidt som tegneserier kunne man læse dem igen og igen.

På besøg hos L&R

 tregange-2tregangetregange1

-som både blev et indblik i hvilke nye bøger, der kommer fra forlaget i løbet af efteråret, men også hvad det er forlaget gør når de siger – “we bring stories to life” -altså formidling til læserne.

Under L&R finder man eksempelvis “lovebooks”. Her henvender de sig læserne af romantiske romaner. De formideler på Instagram, Facebook og arrangerer “Read along”. En online diskussion, hvor man er sammen om en læseoplevelse. På Instagram har de Tuesday takeover. Her overtager en forfatter, redaktør eller lignende “lovebooks” Instagramprofil. Så kan læserne kan følge med i gøren og laden over en hel tirsdag. De bruger deres læsere som ambassadører for bøgerne, ligesom de inddrager bogbloggere.

Måske er forlagene er lidt selvfede – men det burde bibliotekerne også være – flere ADD on’s til litteraturen. Læserne vil stadig bogen og litteraturen, vil gerne inviteres til VIP – arrangementer, bruge læseguides og podcasts og meget mere. Se evt. mere på L&R forlagsliv.

 tregange14tregange17tregange15
Fantastisk favorit litteratur hos Gyldendal

Sidst men bestemt ikke mindst blev Louis Jensen og udgivelsen af 1000 og 1 historie eller som titlen er “Der er ingen ende på – altid en ny historie”. På Gyldendal var der bobler, nummerlagkage og masser af oplæsning, også af Louis, samt samtaler mellem Louis og de to illustratorer, Lillian Brøgger og Maria Lunden. Lillian som har været med på dette lange og helt fantastiske bogprojekt, fra de første hundrede historier. Jeg knuselsker firkanterne med al deres finurlighed og fantasi. “What’s not to like?” Tag en firkant om dagen – det gør godt.