Ord sætter spor

 
Status på Literacy 2017 – ‘Ord sætter spor’

Det er en fornøjelse at deltage på konferencer eller workshops hvor oplægsholderne er fra nært beslægtede fagligheder og som breder deres viden ud på hver deres specialområder. På Status på Literacy 2017, arrangeret af Nationalt Videncenter for Læsning, kom vi vidt omkring ord og hvordan de sætter spor. Det var en dag der satte tanker igang og gav ny viden. Ord og sprogbrug beriger, udfordre, og danner mønstre. Sproget kan gemmer på overraskende erkendelser, når der nørdes igennem og der var mange sjove eksempler på hvad ord og sprog kan.

En professor og en stjerne fra USA

Dagens første oplægsholder var professor Peter Simonsen fra SDU. Han fortalte om det store litteraturprojektet “Uses of Literature: The Social dimensions of Literature” på SDU med stjerneprofessor Rita Felski fra USA som gallionsfigur og inspirator. Projektet indeholder fire delprojekter, der hver ser på forskellige aspekter. Der er idéen om at man skal læse skønlitteraturen når man uddannes til alt fra læger til eksempelvis SOSU-assistenter. At skønlitteratur skal på pensumlisten og kan litteraturen være med til at skabe et bedre og mere tolerant samfund, når fagpersoner får et fiktivt indblik i, et liv med demens eller alkoholisme?

Simonsen stiller retoriske spørgsmåler “Hvorfor læser vi?” og han samler sit svaret i fire punkter:

  • For at genkende sig selv –
  • For nydelsens skyld – det skønne
  • For at lærer noget om verden – mimesis
  • For at blive chokeret – rystet/overrasket

Hvilket for mig er = dannelse. Ambitionen er at få litteraturforskningen ned på jorden. At se på litteraturens brugs -og nytteværdi også når det handler om forførelseskraft, det at kunne chokere, bevæge, provokere, føle, give mulighed for identifikation og at litteraturen kan være en medrivende rapport fra virkeligheden. Simonsen påpegede at skønlitteraturen gennem historien har været med til at ændre verden. Den gør en forskel, fra 1700 tallet tanker om menneskerettigheder, slaveriets ophævelse – “Onkel Tom’s hytte” og kvindefrigørelse – Doris Lessing og Fay Weldon. Litteraturen opstiller et refleksion rum. Litteraturen er fri, farlig, står ikke til ansvar, her er plads til vilde tanker, den skal kan være et redskab men ikke et instrument.

Anbefalinger kig forbi SDU og læs mere om projektet og læs Rita Felski’s bog “The Limites og Critique’.

En svensker, en linguist og to phd’er

Dagens anden oplægsholder var Gustaf Skar fra NTNU i Trondheim. Ikke nordmand som man kunne tro, men svensker. Hans oplæg var både sjovt og tankevækkende. Han havde været involveret i et projekt hvor der var “nørdet” igennem. Han havde kigget på hvor forskelligt en elevs skriftlige arbejde blev bedømt af forskellige censorere. Ønsket var at at man kunne opstille en bedre tekstanalyse sådan at elevers skriftligearbejde får en mere ensartet vurdering. Han havde en række tankevækkende og underholdende eksempler med på skriveopgaver, kreativ løst af elever der var vurderet med meget forskellige resultater alt efter hvem der havde læst den. Læs mere om arbejdet på NTNU, som er Nasjonalt senter for skriveopplæring og skriveforsking i Norge.

Ord og sprog bruges på mange måder. Tanya Karoli Christensen, lektor ved INSS, KU. På Universitetet arbejder hun med retslingvistik men er også konsulent for politiet. Hendes oplæg var spændende. Af og til var det som at være havnet i et afsnit af CSI. Hun arbejder med hverdagens skriftsprog og hvordan skriftsproget gennem sproglige mønstre afsløre den der skriver. Det var ren Sherlock Holmes og jeg blev meget nysgerrig på korpusDK, der “giver mulighed for at undersøge sprogbrugen i et stort antal danske tekster, i alt 56 millioner ord”.

Det første phd-projekt blev præsenteret af Ayoe Quist Henkels. Det har overskriften “Hvordan sætter digital litteratur sig spor?” og hun havde meget på hjertet og jeg ville ønske at hun havde haft mere tid til at udbrede sin interessante forskning. Jeg glæder mig til at læse hendes phd når den ligger klar. Den næste phd var Louise Molbæk der fortalte om sit projekt, der har overskriften “Situationsbaseret skrivning i 5 klasse”.

Måske er de svenske skove alligevel er en god idé?

Professor  ved AU, Jesper Bundsgaards indlæg var mere end tankevækkende. Det fik mig næsten til at trække stikket, slukke for nettet og skynde mig nordpå dybt ind i de svenske skove. Her var big-data på dagsordnen og hvor nemt og bekymringsløst vi sætter spor og ord på nettet. Hvordan en enkelt søgning på Google lige har videregivet oplysninger til en 115-120 eller måske flere servere = firmaer, der derefter kan sende os målrettede reklamer…. blandt andet. Heldigvis havde han også et par fif til hvordan man kan færdes på nettet mere anonymt. Men det blev tydeligt at det kræver både indsigt og viden at kunne dette. Der er i den grad brug for digitaldannelse til alle.

Dagen sluttede af med forfatteren Kenneth Bøgh Andersen der fortalte om sit forfatterskab, sine bøger og jeg er sikker på at han godt kunne være blevet inspireret at Jesper Bundsgaards indlæg til den uhyggelig og dystopisk fantasy/gyser roman.