MUU fyldt med vitaminer

 MUU31 Museums Undervisnings Uddannelse MUU36 MUU35

Jeg har netop afsluttet modul 3 af min MUU (Museums Undervisnings Uddannelse) under ODM. Som de tidligere undervisningsgange var det pakket med fagligt spændende temaer og  opgaver.

Et af punkterne ved denne undervisningsgang var at skabe et fundament for en pædagogisk profil for den kulturinstitution, man arbejder på. Det var rigtig interessant, for har bibliotekerne en? Vi har ikke en på Blågårds Bibliotek, ved jeg. Det til trods for at vi faktisk “underviser” på biblioteket og jo egentlig har gjort det i mange år. Vi har bare kaldt det noget andet, når vi har haft skoleklasser i biblioteksrummet.

Men vi får en nu, i hvertfald på Blågårds Bibliotek – og jeg mener at det kunne være rigtig fint, hvis alle biblioteker fik en pædagogisk profil. Som jeg ser det, kan den bruges som et værktøj, der blandt andet ud ad til, kan synliggøre biblioteket som læringsarena. For hvordan er vores tilgang til undervisning? En pædagogisk profil kan både internt og eksternt signalere, at vi arbejder seriøst med at få sat biblioteket i spil, som en vægtig kulturinstitution, også når det handler om læring og undervisning. Så både folkeskolen og ungdomsuddannelserne ser biblioteket som en naturlig  samarbejdspartner.

Et af hovedspørgsmålene til udarbejdelsen af den pædagogisk profilen var: Hvad er det særlige ved biblioteket og hvilke særlige læringspotentialer ligger der i Biblioteket?

Der er rigtig meget at komme efter i arbejdet med udarbejdelsen af en pædagogisk profil, og jeg glæder mig til at komme igang. Jeg fik mange gode redskaber, masser af inspiration og sparring på modulet. Så nu er det bare med at komme igang – jeg ser meget potentiale i at have en profil.

 MUU34 MUU32 MUU33

Undervisning på MUU er tilrettelagt med bunker af inspiration og variation, til hvordan vi kan arbejde med formidling – for det er sådan læring italesættes i museumsverden. Formidling, et ord vi bruger, næsten i flæng, i biblioteksverden. Vi var derfor også på besøg på SMK, Statens Museum for Kunst, for at høre Nanna Bernhardt fortælle om hvordan de arbejder med dialogbaseret formidling på museet. De har på SMK efterhånden en lang tradition og erfaring for at arbejde med formidling til børn- og unge, blandt andet gennem ULK.

Efter en kort introduktion til hvordan de bruger dialogbaseret undervisning, var vi rundt i udstillingen og prøve det på egen krop. Det var sjovt og lærerigt. Jeg fik rigtig meget med hjem, som jeg vil bruge næste gang, jeg skal planlægge et undervisningsforløb.

Og spørgsmålet er om ikke bibliotekerne kunne vinde rigtig meget ved at gå professionelt ind i formidlings/læringsarbejdet, med alle de reserveringer der kan være omkring biblioteksrummet som et “frit rum”.

Skal vi måske have en skoletjeneste, som de har på museerne? Eller skal vi vi bare tage ved lære af de erfaringer, de har fået i museumsverdenen, i forhold til formidling og læring og omforme dem sådan at de passer mere ind i en biblioteks kontekst? Ved at lave en pædagogisk profil kunne det være, at de undervisere,vi så gerne vil have i tale, både i folkeskole og ungdomsuddannelserne, nemmere kunne “genkende” os og se hvilket u-udnyttet potientiale bibliotekerne ligger inde med. Måske kunne vi, bibliotekerne, også opdage det, og sætte de nødvendige resourcer af til dette arbejde.

Læs mere om min MUU i et tidligere indlæg på bloggen og find mit special om formidling til børn- og unge her.