Dj’s, øl og Kirkeby

 speciale2 speciale speciale1

Hvordan formidler museer og biblioteker deres viden og samlinger til den næste generation?En generation, som er digitale indfødte, der orientere sig via de sociale medier, som er en del af “makerkulturen” og har fået begrebet “Bogdropppere” til at indgå i det danske sprog.

Disse problematikker er omdrejningspunket for mit speciale fra 2013,”Dj’s, øl og Kirkeby”. Gennem to casestories belyser jeg hvilke strategier og tanker der gøres på feltet. På hvilken måde formidles der til unge og hvilken værdi giver brugerinddragelsen af de unge kulturinstitutionerne, og skal de unge inddrages?

Gennem mit arbejde med specialet blev jeg opmærksom på Nina Simon, musemusdirektør for Museum of Art and History i Santa Cruze, og forfatter til “The participatory Museum“. Besøg hendes blog, hvor hun løbende debatterer og skriver om formidling og brugerinddragelse i forbindelse med museums-formidling. Som jeg ser det, er der bestemt basis for krydsbestøvning af viden mellem de forskellige kulturinstitutionerne. Hvilket også er en af konklusionerne fra mit speciale, som du finder her. Sådan at formidling til den næste generation bliver relevant og spændende. Det skal give mening både for unge og institutionerne, at inddrage unge i museets eller bibliotekets arbejde.