Bytes, bits og bogstaver #8-16

 

 poker5poker3poker4

Pokemon og skattejagt i det offentlige rum

Det må være en meget passende start på det første Bytes, bits og bogstaver efter sommerferien med Pokemon Go. For ingen kan være i tvivl om at et af sommerens helt store samtaleemne og spillediller har været Pokemon Go. Spillet har i den grad sat gang i lysten til at gå på skattejagt, både børn og voksne. Spillet er blevet downloaded i mere end 75 millioner kopier bare i de første tre uger efter det blev udgivet i juli.

Jeg ved ikke om der er nogen der kan huske så lang tilbage som til 1979? Der udgav Kit Williams den meget smukke billedbog “Masqurade”, der var meget mere end en billedbog. For den indeholdt også en skattejagt. Det blev startsskuddet til flere ligende bøger med indlagte geografiske skattejagter som i “Masqurade”. Kit Williams bog solgt i mere end end 2 milioner eksemplarer og jeg er den heldige ejer af et eksemplar. Jeg har dog aldrig kunnet løse gåden og finde skatten, så måske ligger skatten, det guldsmykke som Williams begravede, stadig et sted i England. Det kan jo være at der igen er momentum for den analoge skattejagt, idéen er hermed givet videre.

I sommerferien var der tid til at lege og på Dansk Arkitektur Canter, DAC med deres sommerudstilling “Lets play”, og man kan stadig nå at lege med. Udstillingen løber frem til den 2. oktober. Det har inspireret mig til at dykke ned i den rapport der kom sidste år i forbindelse med Arkens udstilling “Modellen”. Se mere og hent rapporten om Palle Nielsens opdatere levende og legende installation, der første gang blev opstillet 1968 på Moderna Museet i Stockholm.

Sommertid – tid til at læse

-og i bunken af sommerlæsning lå der også “Kreativitet – et spørgsmål om dannelse” af Lars Geer Hammershøj. Spændende læsning, der ligger så godt i tråd med mit arbejde ifht. hvad og hvordan biblioteket kan tilbyde læringen og dannelse. Inden for sammen emne havde jeg også Alexander von Oettingen “Almen dannekse – Dannelesstandarder og fag”. Der beskæftiger sig med hvordan skolen kan bidrage med almen dannelse til eleverne. Her er også inspiration og stof refleksion at hente for bibliotekarer der arbejder med undervisning.

Jeg har også haft “Skabt til at klæbe” af Chip Heath & Dan Heath på programmet om samt  “Formidlingsstrategier – En grundbog om kulturinstitutionernes formidling”. af Casper Hvenegaard Rasmussen som sommerlæsning.

Endelig har jeg fået læst “Biblioteksdidaktik – hvorfor, hvad, hvordan”. En rapport der er kommet i forbindelse med afslutningen af udviklingsprojektet “Ny læring“. Hvilket var interessant læsning, især hvis man arbejder med læring i biblioteksregi. Rapporten er skrevet af Cecilie Laskie og Jens Jørgen Hansen, find den her.

Også selvom Politikens artiklen er fra sidste år er der stadig relevante tips og inspiration når man prøver at finde den helt rigtige børnebog til børn i alle aldre.

Til slut kig forbi Nationalt Videncenter for Læsning og læs om samarbejdet mellem Lyngby-Taarbæk bibliotekerne og Lyngby boldklub for at give drenge læselyst og læs hvilke 14 skribenter der sætter børnelitteraturen under lup i centeres næste nummer af Litteraturdidaktik og -pædagogik der udkommer 8. september.