Bytes, bits og bogstaver #4-17

 

Bytes, bits og bogstaver #4-17 er på bloggen. Der har ikke været meget forår i april måned, til gengæld har der været masser af billedbøger til børn på programmet for mit velkomne. En smuttur til børnebogsmessen i Bologna var mere end inspirerende. Læs mere her.

Inspiration til litteratur og læsning

Få tips til hvor du finder arrangementer om bøger på “Kalenderen for læseheste” på Facebook. Kalenderen redigeres af forlaget Gyldendal og her kan kulturforbrugere finde finde vej til  oplevelser med  forfatterne, bøgerne og alle ordene.

Du finder også inspiration til litteratur og læsning i online magasinet “Danish Literary Magazine” udgivet af Danish Art Foundation. Der er både et Issue for voksen litteratur og et for YA og børnelitteratur.

Få også et overblik over de12 nominerede bøger til Nordisk Råds børne- og ungdomslitteraturpris 2017 her.

Historie, kildekritik og DR 

Historien fylder meget og i øjeblikke er Danmarks historien svær at komme uden om. Den fylder på alle DR’s medieflader og satsningen fra DR’s side har flere sider ud over selve TV serien. Der er blandt andet udviklet forskellige undervisningsforløb til eleverne i folkeskolen. I undervisningsforløbene arbejder eleverne med historiske fortolkninger, kilder og kildekritik. “Det er tænkt at forløbet skal styrke den refleksive del af historieundervisningen og understøtte brugen af museer og andre læringsrum udenfor klasselokalet i undervisningssammenhæng”. Og jeg tænker at nogen biblioteker også kunne have glæde af at kigge i det, måske som inspiration til arbejdet med kilder og kildekritik. Se mere på www.dr.dk/skole Fra maj måned kan du finde en række undervisningsforløb, som er udviklet af Historielab til Historier om Danmark.

Åben skole

Jeg var onsdag den 19 til konference “Videndelingsseminar om Åben Skole” arrangeret af Undervisningsministeriet. En dag med mange rigtig gode indlæg og deling af erfaringer omkring samarbejdet med folkeskolen og eksterne partner i åben skoleregis. Det var Søren Østergård, fra Center for Ungdomsstudier der sluttede dagen af med et animeret og spændende oplæg. Her kommer hovedpointerne fra oplægget:

Som han ser det har Åben Skole værdig for alle, elever, lærer og eksternepartner. At unge søger det trygge og har svært ved navigere i den verden af eksponentiel forandring. Åben Skole skal give dem “skills” så eleverne kan og tør det de ikke kender eller er trygge ved. Gøre dem nysgerrige på det ukendte, turde, det umulige er muligt. Åben Skole kan skabe autentiske læringsmiljøer – og eleverne bruger andre “skills” som tegning osv., der kan gøre eleverne forandringsparathed.  Søren Østergård har undersøgt hvordan de unge oplever forløb under åben skole og de unge elever synes at de lærer mere ved de eksterne undervisere, og fedt at møde en faglighed der kan noget andet.

-og lige et par andre løse pointer fra dagen. Nicher – at være god til noget der er begrænset. Læring og læsning koblet op på den gode historie. Forløb og ikke engangsevents på en 4-6 gange, giver pote. En fordel at PLC er med i arbejdet – og kun er afhængig af ildsjæle. Husk at bruge skoletjenestens næsteværk og så skal politikerne på banen med penge og være med til at sætte de overordnede strukturer i kommunerne.

Læs også Trine Hyllesteds artikel “Når skolen tages ud af skolen”  som tager udgangspunkt i hendes ph.d.-afhandlingen “Når læreren tager skolen ud af skolen”.

Billedbøger og kunst lavet af børn

Nationalt Videncenter for Læsning har et par fine artikler om læsning og literacy. Tjek og læs “Lystlæsning skal styrke fordybelsen i gymnasiet“, “Vandpytter og trolde som kilde til literacyudvikling” og “Svært at sætte ord på god litteratur“.

Få fra The Gaurdian anbefalinger og anmeldelser af nogen af årets bedste billedbøger, og læs artiklen fra Artsy.net om verdens største samling af kunst lavet af børn.